Jak wybrać statyw fotograficzny?

Statyw do aparatu to produkt niezwykle przydatny zarówno dla amatorów, jak i każdego profesjonalnego fotografa. Jest niezastąpiony m.in. w trakcie robienia zdjęć panoramicznych HDR. Świetnie sprawdza się również do wykonywania koncertowych i nocnych zdjęć o długich czasach, a także podczas zimnych pór roku, gdy na dworze szybko się ściemnia.

Na szczęście oraz nieszczęście fotografów, dostępny na rynku asortyment statywów jest bardzo szeroki i zróżnicowany. Z jednej strony fakt ten niesie ze sobą oczywiście wiele plusów, jednak z drugiej mocno utrudnia nam możliwość podjęcia ostatecznej decyzji. Jeśli chcą Państwo zatem dowiedzieć się, jak wybrać spośród dostępnych propozycji produkt dobry jakościowo, niedrogi, a przy tym także w pełni pokrywający się z naszymi oczekiwaniami, serdecznie zapraszamy do lektury niniejszego artykułu.

 pasted image 0

Rodzaje statywów fotograficznych

Pierwszą kwestią, którą warto rozważyć podczas dokonywania wyboru tego narzędzia jest jego rodzaj. Nasza decyzja w tym względzie powinna być podyktowana przede wszystkim typem posiadanego aparatu oraz technikami, za pośrednictwem których planujemy wykonywać fotografie.

Spośród najpowszechniej występujących na rynku wariantów warto wyróżnić:

  • Statywy stolikowe, cechujące się poręcznością, relatywnie niską wagą oraz niewielkimi rozmiarami. Dedykowane są one przede wszystkim do aparatów kompaktowych, bowiem w przypadku urządzeń dużych i ciężkich całość konstrukcji mogłaby utracić swoją stabilność. Statywy stołowe świetnie sprawdzają się do wykonywania zdjęć w obrębie pomieszczeń. Ich rozpiętość jakościowa jest dość duża, uwzględniając zarówno modele metalowe, z regulacją nóżek, głowicy oraz możliwością zablokowania położenia, jak i produkty o prostej budowie, których cena zamyka się w przedziale kilkunastu złotych.
  • Statywy studyjne, wykorzystywane głównie przez profesjonalistów. Cechują się one wysoką trwałością oraz dużą stabilnością, przy jednoczesnym ciężarze konstrukcji dochodzącym niekiedy nawet do 100 kilogramów. Za pośrednictwem głowic statywów studyjnych – w zależności od gabarytów konkretnego produktu – możliwe jest utrzymanie urządzeń o niemal dowolnych rozmiarach, wliczając w to także aparaty wielkoformatowe. Ich ceny kształtują się bardzo różnie, jednak w porównaniu do pozostałych rodzajów statywów fotograficznych są one dosyć drogie.
  • Monopody, stanowiące nie tyle klasyczny statyw do aparatu, co rodzaj podpory. Narzędzie to posiada bowiem tylko jedną nóżkę, obejmującą kilka składanych sekcji. Taki rodzaj konstrukcji istotnie ogranicza zabieraną przezeń przestrzeń, jednak z drugiej strony negatywnie wpływa także na stabilność statywu, który niemal zawsze wymaga dodatkowego podtrzymywania. Monopody stosowane są przede wszystkim wszędzie tam, gdzie rozłożenie standardowego trójnoga byłoby utrudnione. Do lokacji takich zaliczyć można np. hale koncertowe lub miejsca, w ramach których przeprowadzane są zawody sportowe. Dobrej jakości monopod można nabyć w cenie ok. 250 zł.
  • Statywy o obniżonej wadze, rekomendowane dla fotografów często przebywających w podróży. Ich główną zaletą jest to, iż mimo lekkiej konstrukcji (zwykle w okolicach kilograma), wciąż dysponują relatywnie dużym udźwigiem. W zależności o konkretnego produktu, statywy tego typu mogą być wykonane m.in. z plastiku (wraz z głowicą) lub z włókna węglowego. Ten drugi wariant jest oczywiście sporo droższy, jednak oferuje przy tym również większą odporność na uszkodzenia mechaniczne i codzienną eksploatację.
  • Statywy klasyczne – dość duże (najczęściej niecały metr długości po złożeniu) oraz ok. 3 razy cięższe od wariantu wspomnianego wcześniej. Głowica dokupowana jest w ich przypadku oddzielnie, a ponadto dysponują one dużym udźwigiem oraz trwałą aluminiową lub stalową konstrukcją, co przekłada się na szeroki zakres kompatybilności z różnymi modelami aparatów. Dość istotnym plusem statywów klasycznych jest także ich atrakcyjna – w porównaniu do pozostałych, dostępnych na rynku typów produktów – cena.
  • Statywy do kamer, posiadające lekką konstrukcję przy zachowaniu dosyć sporych rozmiarów. Większość z nich wykonana jest z tworzyw syntetycznych, zaś ich najbardziej charakterystyczną cechą jest głowica wyposażona w specjalną dźwignię, przy pomocy której istotnie ułatwione zostało obracanie kamery, zachowując jej stabilność. Statyw do kamery jest zwykle wysoki i dość wiotki, dlatego mocowany za jego pośrednictwem sprzęt nie powinien być zbyt ciężki.
  • Statywy niestandardowe, wśród których odnajdziemy produkty przeznaczone do konkretnych, ściśle określonych zadań. Do przykładów statywów tego rodzaju zaliczyć można chociażby opaski umożliwiające przytwierdzenie aparatu do drzewa lub klamry przytwierdzające go do szyby samochodu, a także statywy z magnetycznymi zakończeniami nóżek, pozwalające na przyczepianie konstrukcji do powierzchni wykonanych z metalu.

 pasted image 0 (1)

Trzy najważniejsze parametry statywów do kamer i aparatów

Jeśli chodzi o statyw do lustrzanki lub innego aparatu przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej należy zwrócić uwagę na jego maksymalny udźwig, wysokość po złożeniu i rozłożeniu, a także na całkowita wagę. Każdy z tych współczynników trzeba dobierać przede wszystkim z uwzględnieniem swoich indywidualnych potrzeb, jednak jednocześnie warto pamiętać o kilku uniwersalnych wskazówkach:

  • im mniejsza wysokość statywu po złożeniu, tym wygodniejszy będzie on w transporcie,
  • maksymalna wysokość powinna przekraczać odrobinę wzrost fotografa,
  • udźwig powinniśmy dobierać w oparciu o wagę naszego aparatu, z najcięższym nałożonym nań obiektywem,
  • jeśli poszukujemy dużych i poręcznych statywów fotograficznych, najlepszą (choć niestety także najdroższą) opcją, będą modele wykonane z włókna węglowego.

pasted image 0 (2)

Na jakie elementy statywu fotograficznego należy zwrócić uwagę?

Na koniec wypadałoby także wspomnieć o optymalnej konstrukcji statywów do aparatów. Aby zakupić funkcjonalny i dobrze wykonany produkt, należy przyjrzeć się zatem:

  • Głowicy, która powinna być zbudowana z wytrzymałych materiałów, a także wyposażona w blokadę położenia oraz zatrzask, umożliwiający szybkie przypinanie i odpinanie aparatu. Głowice statywów dostępne są w trzech standardowych wariantach: kulowym, pozwalającym na szybką regulację położenia, trzykierunkowym – wolniejszym w obsłudze, ale bardziej precyzyjnym – oraz specjalistycznym, doskonałym m.in. do zdjęć panoramicznych.
  • Kolumnie, w przypadku której najistotniejszym parametrem jest zapewniana przez nią stabilność. Ciekawym rozwiązaniem są tutaj statywy umożliwiające dociążanie konstrukcji niemal dowolnym elementem (np. podwieszoną pod nimi torbą).
  • Nóżkom, zapewniającym największą stabilność przy zastosowaniu trzech, trwale połączonych ze sobą segmentów. W tym miejscu warto także zastanowić się – w kontekście wykonywanych przez nas zdjęć – nad preferowanym zakresem kątów, pod jakimi będzie można ustawiać nogi statywu.
  • Stopkom, w przypadku których najlepszym zwykle rozwiązaniem okazują się być uniwersalne końcówki gumowe. Jeżeli natomiast poszukujemy statywu do ściśle określonych celów, warto poradzić się w tym zakresie sprzedawcy. W pomieszczeniach najlepiej sprawdzą się bowiem kółka, do podłoża miękkiego kolce, zaś w obrębie terenu pokrytego lodem lub śniegiem – płaskie talerzyki.

Podsumowanie

Jak widać wybór statywu fotograficznego składa się z wielu rozmaitych czynników, jednak wcale nie musi być tak trudny, jak początkowo może się wydawać. Grunt bowiem to nie wpadać w panikę i – przed podjęciem ostatecznej decyzji – wdrożyć się nieco w temat.

 

Wypowiedz się