Fotografia produktowa, czyli jak fotografować produkty by przyciągały klientów?

Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego niż wykonanie zdjęcia przedmiotu w taki sposób, aby przyciągnął on uwagę oglądających…nic bardziej mylnego! Okazuje się, że niejednokrotnie artysta poświęcić musi długie miesiące lub nawet lata, aby w pełni opanować tę niezwykła sztukę. Jeżeli Państwo również chcieliby rozpocząć swoją przygodę z fotografią produktową, mamy nadzieję, że przedstawione w niniejszym artykule porady i ciekawostki okażą się pomocne.

Jak mówią specjaliści z krakowskiego studia fotograficznego Łobzowska Studio, przede wszystkim pamiętać należy, że fotografia produktowa jest zbliżona w swej specyfice do zdjęć martwej natury. W obydwu przypadkach artysta musi podjąć wszelkie możliwe starania, aby upewnić się, że osoba oglądająca zdjęcie jest w stanie wyobrazić sobie odczucia, które wiążą się z posiadaniem lub obcowaniem z danym przedmiotem. Niezależnie czy mówimy o sesjach zdjęciowych luksusowych samochodów, nowo wprowadzanych na rynek produktów żywnościowych, czy biżuterii – wykonywane im zdjęcia muszą charakteryzować się wysoką sugestywnością oraz podkreślać to, co budzić może w potencjalnym kliencie żądzę posiadania.

Prześledźmy podstawowe prawidła fotografii produktowej na trzech podanych powyżej przykładach. Jeżeli planujemy w intrygujący i zachęcający sposób zaprezentować szybkie oraz luksusowe auto, skupić się powinniśmy w pierwszej kolejności na jego wyglądzie zewnętrznym. W tym celu warto pojazd zabrać na łono natury oraz uprzednio wypastować, tak aby promienie słoneczne zjawiskowo odbijały się w karoserii, tworząc wrażenie subtelności, ekstrawagancji i wyjątkowości. Kolejne zdjęcia z serii prezentować powinny także wnętrze, ze szczególnym naciskiem na wygodę siedzeń, bogactwo wyposażenia i niepowtarzalną atmosferę panującą w środku. Nie możemy także zapomnieć o wykonaniu zdjęcia silnika, zwłaszcza w przypadku aut sportowych. Właściwie wyeksponowany, na pewno przyciągnie on niejednego miłośnika motoryzacji i zachęci do zakupu reklamowanego pojazdu.

W przypadku produktów żywnościowych kwestia ma się nieco inaczej. Są one konsumowane lub pite na co dzień, a więc warto, aby znalazły się one w domowej lub biurowej scenerii. Warto także poeksperymentować z kompozycją oraz przedstawić produkt w taki sposób, aby jawił się on odbiorcy jako apetyczny, zdrowy i warty swojej ceny.

Kwestia wykonania jakościowych zdjęć promowanej biżuterii okazać się może niezwykle problematyczna, jako że w tym przypadku sama kompozycja może okazać się niewystarczająca. Kolia, kolczyki, czy pierścionek oczywiście pięknie prezentować się będą na stylowym biurku lub komodzie, jednakże o wiele większe wrażenie na odbiorcy zrobią, gdy zostanie nimi przyozdobiona zniewalająca modelka, która to swoją urodą jeszcze bardziej podkreśli zasadność nabycia danego jubilerskiego dzieła sztuki. Dla osiągnięcia maksymalnego efektu możemy się pokusić o sfotografowanie całej kolekcji wyjątkowej biżuterii, aby pokazać, jak wyjątkowo wyglądać może osoba ją nosząca, kiedy tylko zdecyduje się na połączenie ze sobą błyszczących kolczyków, eleganckiego naszyjnika, bogato zdobionych pierścieni oraz odpowiednio dobranej do okazji kreacji.

W branży fotograficznej zwykło się mówić, że aby stać się dobrym fotografem produktowym trzeba mieć w sobie jednocześnie żyłkę artysty i sprzedawcy. Konieczne jest bowiem nie tylko przedstawienie przedmiotu w możliwie najkorzystniejszym świetle, ale też wykorzystanie subtelnych technik perswazyjnych celem upewnienia potencjalnego klienta, że nabywając towar danej firmy dokona najlepszego możliwego wyboru.

Wypowiedz się

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.